Monday, November 13, 2006

4 poäng filmvetenskap

Okej, jag är inte alltid den mest fullfjädrade stilisten på hela internet. Inte ens ofta. Det finns en massa skribenter som lever för att ge oss en massa teoretisk överanalyserande klokhet av de mest triviala ämnen. Och jag, när jag är på humör, tycker det är fantastiskt. Nej, bättre upp. Jag älskar att läsa sådana texter.

Helena von Zweigbergk har måhända en blogg. Den ska jag i så fall aldrig i mitt liv läsa. Helena, vi kan kalla henne så, är programledare för filmkrönikan på statstelevisionen för er som inte visste. Och hon är författare, journalist och filmrecensent. Och fine, jag har aldrig tittat så mycket på filmkrönikan, så jag ska väl inte döma för hårt.

Men, herre min skapare, vilken dålig svenska hon pratar. För att inte tala om hennes gäster.
Jag har förstått att det ska vara en dialog på ett "högre plan" och att samtalet ska få ta plats i programmet. Att det är viktigt att gästerna får komma till tals och prata till punkt. Varför då, undrar jag?

Om ni inte har fler klokheter än "filmen väcker sår" och "dom har kokat ner det till en buljong" att leverera så kan vi väl ta och köra lite fler trailers, va? Inte sant? Ja, men bra! Då säger vi så. My god!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home