Sunday, October 29, 2006

))<>(( forever

Ja, det var ju en intressant helg. Fredag kväll var det ju premiären på "Älskar dej också" som ju faktiskt gick ganska bra. Vilket ju var skönt. Sen premiärfest som ju var som de brukar när allt jobb har släppt och när recensenterna varit där. Och det var ju ganska bra recensioner idag. Bra.

Var mer än lovligt seg hela lördagen och sen iväg på kalas i N&J's takvåning. Som, som vanligt, är helt galet. Tapas influgna från Madrid, rådjur, tryffel, rom och störda mängder vin. Vi åt middag mellan halv nio och halv tre på natten. Och Nadia lagar mat som värsta Michelin-kocken. Bra att hennes mamma drog runt henne på små franska matmarknader när hon växte upp. Och Janne fick en snow racer! Och jag gosade med underbara 3 månader gamla Marwin.


Så idag har varit en väääldigt seg dag. Men som blev fantastisk när jag såg "
Me and You and Everyone We Know", en amerikansk independentfilm skriven och regisserad av Miranda July. Herregud vilken bra film. Och det var hennes debutfilm. Och hon spelar dessutom den kvinnliga huvudrollen. Bland det bästa jag har sett i år tror jag. Den visades på filmfestivalen för ganska exakt ett år sen men jag såg inte enda film förra året så jag hade totalmissat den. Välskriven, välregisserad, snygg som attan och med en dialog som ibland liksom bara vackert flyter fram och ibland får en att skratta så mycket att man nästan måste pausa för att inte ramla av soffan. (okej, det var bara en scen...)

Men jäklar vad bra den var. Och så ömsint vacker att man blir knäsvag. Hyr den för gud skull. Genast!

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag den där filmen är så bra, man blir på bra humör efter man sett den. Gillar den typen av film. Verkar haft en väldigt trevlig helg.

October 29, 2006 8:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

ja! vilken film! jag håller helt med att det var det bästa jag hade sätt på länge. så skruvat men ändå så helt rätt! tråkigt att jag missade N&J, låter som det var ännu en fantastisk bra kväll hos dom igen! really wish i was there instead! and i didn't do as you suggested! fast alexandra, en tokig, härlig konstnär som kom in från london var ju såå rolig!

October 29, 2006 8:37 PM  
Blogger spacedirk said...

ska ske, ska ske....
hyra filmen alltså.

October 29, 2006 10:15 PM  
Blogger Lina said...

herregud peter...skojar du...jag har precis sett den ikväll med snubben....jag hade inte ens läst din blogg innan...det är så konstigt...Vad är det...typ 3 ggn det här händer sedan jag började läsa din blogg?! det är kusligt.

October 29, 2006 10:33 PM  
Blogger Peter said...

Emma: Jag med. Är grymt svag för amerikanska independentfilmer. Måste nog köpa medlemskort i år. Verkligen.

B: Ja, du missade nåt. Dom kan verkligen fixa fest. Men bra att det dök upp en konstnär på er tillställning. Det behövdes säkert ;)

Didde: Ja. Hyr. Är du medlem i år förresten?

Lina: Lite kusligt är det nästan... Vi är larvigt synkade. Fast på ett väldigt bra sätt. Visst var den grym!

October 30, 2006 9:30 AM  
Blogger Kerstin said...

Åh, tack för tipset. Ska försöka klämma in den i veckan. Jag tar tacksamt emot filmtips såhär på hösten.

October 30, 2006 9:39 AM  
Blogger Peter said...

Gör det, Kerstin. Den var verkligen en bedårande film. Lite soft Todd Solondz över den. Fast inte så uppfuckat. Måste verkligen se om den.

October 30, 2006 10:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag trodde nästan att det var du som var Linas snubbe där ett tag... :)

October 30, 2006 11:19 AM  
Blogger Lina said...

den var sjukt bra. scenen med pojken och museetanten på parkbänken....sjuk!

October 30, 2006 12:21 PM  
Blogger Peter said...

Ida: Jag med! Men så var det alltså inte... ;)

Lina: Ja, helt briljant. Var tvungen att köpa filmen nu på lunchen. Den där knatten spelar så bra så att det är ett skämt.

October 30, 2006 12:58 PM  
Blogger rosa fluff said...

Fan vilka höjdarpartyn du blir bjuden på då! Själv sitter jag väl oftast i nån femtehandlya och dricker california white med tonåringar. Precis som Per Hagman.

Filmen: väldigt bra, rolig och lite läskig.

October 30, 2006 2:30 PM  
Blogger Peter said...

Ja, det var inte direkt en femtehandslya. Även om california white med tonåringar ska inte underskattas. Förutsatt att dom har bra musiksmak och vet hur man ska partaja!

October 30, 2006 2:59 PM  
Blogger Lina said...

jag hade en period när jag jänt drack california red, när jag bara var ett och tjugo och mettan fortfarande hade öppet och när jag inte var för gammal för att sitta i vitan och bli aspackad....det är iofs inte så länge sen....bara 3,5 år...men det känns som forever...förresten peter
vill jag adoptera den lille killen i filmen...han borde bli min son...

October 30, 2006 4:30 PM  
Blogger Peter said...

Jag vill också det. Han är coolast. Vi kan ha delad vårdnad. Ibland hos er och ibland hos oss. Eller får han iaf komma och hälsa på oss väldigt ofta.

October 30, 2006 5:35 PM  

Post a Comment

<< Home