Sunday, November 19, 2006

Hade visst glömt...

Ska ju faktiskt gå och kolla på Anna Ternheim ikväll. Så hon borde legat som bild istället för yogastudion i Shanghai. Men men. Kan nog bli lite bra i alla fall. Kanske lite väl svalt för mig men jag gillar hennes röst och hennes ibland rätt skumma engelska som tycks leva sitt eget liv.

Och om ni undrade om dansen i fredags var bra så var den det. 3 akter, typ. Ett, i mitt tycke, skittråkig klassiskt korograferat stycke och två moderna. De två senare, och framför allt den sista, var magiska.


Och har ni ännu inte hunnit se Marie Antoinette så gå och se. Hade sjukt höga förväntningar och det funkade ändå. Sofia Coppola är helt överjordiskt bra på att bygga upp stämningar. Både Virgin Suicides och Lost in Translation var så perfekta in i minsta detalj och här tittar man inte på en film om 1700-talets Versailles. Man är där. Mitt i. Förvisso Coppolas version av det, men ändå. Och Kirsten är ju grym. Hon är helt perfekt som Marie Antoinette. Hon är ju förstås mycket yta. Men å andra sidan var ju det franska hovet vid den tiden rätt mycket yta. Men hon fångar det väldigt bra.

Och kläderna sen. Shit, vad snyggt det var. Och skorna. Manolos skor. Say no more! Och musiken. Det är ju alltid extremt noggrannt urvald musik när Sofia gör film och hon säger lika mycket med musiken som med dialogen. Och det funkar extremt bra för mig. Och det känns inte det minsta konstigt att lyssna på New Order, Aphex Twin eller The Radio Dept. medan man partajar med Maria Antoinette och von Fersen. Ska inte säga mer. Det är bättre ni får se själva. Jag vill se den igen. Helst nu. Genast.

8 Comments:

Blogger Kerstin said...

Gud vad jag längtar att se filmen och nu fick jag ju ännu högre förväntningar. Åh, vad jag längtar.

November 19, 2006 2:39 PM  
Blogger Peter said...

Ja, jag gillade den jättemycket, Kerstin. Hon är som sagt helt fantastisk på att bygga upp stämningar. Och det funkar perfekt för mig.

November 19, 2006 3:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Suzanne Osten gav den toppbetyg i Filmkrönikan. Vill också se den. Och om reinkarnation är ett faktum vill jag återfödas som Sofia Coppola: Snygg, smart, begåvad och stilsäker.

November 19, 2006 5:28 PM  
Blogger Peter said...

Mycket bra val av återfödelse, Maria. Hoppas inte du är på jobbet nu. Det är faktiskt söndag. Även om du har varit "ledig" några dagar...

November 19, 2006 6:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Apropå Suzanne Osten och Filmkrönikan. Två saker som jag inte gillar. Men den matchen vann Osten överlägset. Hon lyckades kännas både pigg och rolig i det där förskräckliga programmet med den förskräckliga programledaren. von Zweigbercktigdyt är alltid dåligt påläst och programmet är ju pinsamt för oss som är det minsta intresserade av film. Fast å andra sidan vänder sig programmet nog inte till oss. Det är folkbildning för 50plus-kvinnor i Gävle som aldrig kommer att se Marie Antoinette i alla fall.

November 20, 2006 10:02 AM  
Blogger Peter said...

b diddy: Ha ha, det där var en sågning som heter duga! Den var ju värre än min förra veckan. Undrar om jag har några 50plus-kvinnor från Gävle som läsare...

November 20, 2006 10:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Men håll med, man blir sugen på ritualmord när man ser Filmkrönikan...

November 20, 2006 11:14 AM  
Blogger Peter said...

Undrar för övrigt vad min kommentar tog vägen? Skrev en här innan lunch när jag pratade om spåknivå och a-kursen på filmvetenskap. Hmmm. Märkligt. Men jag höll med dig, Ben.

November 20, 2006 12:55 PM  

Post a Comment

<< Home