Tuesday, June 05, 2007

Grattis!

Förresten. Idag satt världens gladaste studenttjej bredvid mig på tunnelbanan in till jobbet. Hon var så enormt glad och ville jättegärna berätta för mig att hon skulle ta studenten idag. Som om hennes studentmössa och mobilsamtalet om champagnefrukosten inte skvallrade. Jag sa till henne att jag hoppades att hon skulle få en fantastisk dag och att hon inte skulle hoppa ner i fontänen vid Sergels torg med den där vita klänningen. Eller de nya skorna. Hon lovade och skrattade. Sen sa hon att hon också skulle till New York i sommar, log och gick av. Jag är helt övertygad om att hon kommer att bada!

Jag kan inte förstå hur man kan bli irriterad över deras glädje. För min del får de sjunga och hoppa på sina lastbilsflak som om det inte fanns någon morgondag, bara de fortsätter vara så överjävla lyckliga som de är just då. Och när Hässelby-lastbilarna kommer infarandes med de fetaste soundsystemen med reggaeton på galen volym vill jag också ha kalas. Inte sitta inne och jobba.
Fast i morgon fyller Bon sex år. Då blir det kalas vill jag lova!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Självklart skaman vara glad för de som tar studenten! At tta studenten äger och folk som blir irriterade är bara avundsjuka och vill ta studenten igen själva. Jag vet att jag vill det. =)

June 05, 2007 2:19 PM  
Blogger Peter said...

emy: Ja, det ska man. Vara glad alltså. Fattar inte att man inte kan vara glad för andras skull. Jag blir i alla fall smittad av deras glädje.

June 05, 2007 5:08 PM  
Blogger Annie - PD said...

Jag erkänner att jag är en av dem som surnar till ibland - mest för att det blir bilköer och omöjligt att komma fram och att komma i tid. Men när man sen ser studenterna - då måste man ju bara glädjas. De är så jädra glada. Det finns ingen morgondag utan de lever nu. Härligt som bara den.

June 06, 2007 10:25 AM  
Blogger Peter said...

annie: Vet du, jag tänkte faktiskt på dig när jag skrev. Eftersom du har en bil och för att du förmodligen inte alls var lika lycklig över lastbilar som jag just de här veckorna. Och hade jag också haft bil hade jag förmodligen inte varit lika odelat positiv. Så jag fattar läget.

June 06, 2007 11:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det där är jag ju min klass som springer ut på bilden..

June 16, 2007 10:30 AM  

Post a Comment

<< Home