Wednesday, March 14, 2007

I Like!

Jag gillar människor som bryr sig. När de på riktigt verkligen är intresserade av något. Eller vill veta mer om något. Ni, som de begåvade människor ni är, anar ju säkert vart jag är på väg. Egentligen spelar det inte så stor roll vad i intresset ligger. Ett par limiterade Adidastrainers i material från Wain Shiell & Son, en whitelabel-12a från nåt litet obskyrt vokalhousebolag på Lower East Side, en heldämpad cykel med hydrauliska skivbromsar från Magura Julie eller bara faktumet att utan nån som helst förvaning kunna droppa samtliga spelare i Premier League. Eller i melodifestivalen för den delen. Eller som kollar in små små ytterst sällsynta fåglar med jättestora kikare. Människor som bryr sig, växer i min bok.

Men det jag skulle komma till var SVTs program om Bowie’s Life On Mars igår. Jag älskar när de sätter på sig stora nördkepsen och går till botten med sina ämnen. Och när de gör det bra. När de gör det dåligt blir det nuvarande Filmkrönikan och det klarar jag mig utan. Musikbyrån igår var klockrent från början till slut. Mycket beroende på, så klart, att det är en helt fantastisk låt och att Davve är snygg som fan när han sitter där och är ödmjuk, men framför allt för att de lägger 30 minuter på att gå igenom en enda låt. Mer sånt.

Och om nån mot förmodan inte har hört David Bowie’s Life On Mars så finns den att ladda ner både här och där men eftersom jag inte tänker ta bandbredd från vem det nu var så har jag tagit bort den härifrån.

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Förstår inte HUR jag lyckades missa det. Mr Bowie är nämligen min stora idol! :-) Ska lyssna på live versionen nu :-)

March 14, 2007 11:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Här är en till som missade. Ska kolla reprisen:-) Och farbror Davids kostym är ju tokfin där!

March 14, 2007 12:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med dig P. Och det är så fränt att videon från 1974 redan då förebådade hela 80-talets estetik. Den där lilla skäggmannen från SVT som presenterade videon 1974 hade för övrigt samma ton som Helena von Zweigbirkenstock har i Filmkrönikan, som följde direkt efter dokumentären igår. På 33 år har det inte hänt ett skit, trots att SVT vill föryngra sig. Och von Zweigbockelstein lyckades till och med få en jätterolig film som Talladega Nights att framstå som ett sömnpiller.

March 14, 2007 12:37 PM  
Blogger tlobf said...

If you are going to link a file to my site at least have the decency of crediting the website that you are stealing bandwidth from.

March 14, 2007 3:05 PM  
Blogger Peter said...

sandra: Min med. Grym artist och lika bra låt.

mia: Kolla absolut reprisen. Det är den/du värd. Och japp, helt okej kostym. ;)

ben: Skäggmannen var ju asskön. Lagom daterad. Och håller naturligtvis med dig om Zweigbockelstein!

rich: Sorry for not crediting you. I have removed the link so no more stealing.

March 14, 2007 4:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

He he där fick du en avhyvling.

March 14, 2007 6:34 PM  
Blogger Peter said...

anonymous: Ja, det fick jag. Men jag och Richard har pratat om det där så we're cool. Han bad om ursäkt för att han var lite hård och jag bad om ursäkt för att jag snodde bandbredd så nu är alla glada!

March 14, 2007 7:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

God DAMN vad jag saknar SVT! Måste kolla om jag kan streama ner programmet härifrån, vilket inte känns speciellt troligt, har för mig dom filtrerar bort utländska IP-nummer. Proxy-server någon? ;)

Mr. Bowie är en tidlös stilikon för övrigt, o han blir jämt o ständigt reinkarnerad på dom mest oväntade sätt. Som när t.ex. Seu Jorge tolkar gamla Bowielåtar i "The Life Aquatic with Steve Zissou"!

Lite sådär off-topic vill jag även tilägga att jag fick "Alex i Kina"-Alex o käka upp sin hatt i förrgår när jag drog med honom på en modevisning som Shanghais motsvarighet till Beckmans anordnade. Fashionkineser o kreativa trendiga kineser så långt ögat kunde nå! Dom finns, o dom är skarpa! :)

March 15, 2007 5:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

God DAMN vad jag saknar SVT! Måste kolla om jag kan streama ner programmet härifrån, vilket inte känns speciellt troligt, har för mig dom filtrerar bort utländska IP-nummer. Proxy-server någon? ;)

Mr. Bowie är en tidlös stilikon för övrigt, o han blir jämt o ständigt reinkarnerad på dom mest oväntade sätt. Som när t.ex. Seu Jorge tolkar gamla Bowielåtar i "The Life Aquatic with Steve Zissou"!

Lite sådär off-topic vill jag även tilägga att jag fick "Alex i Kina"-Alex o käka upp sin hatt i förrgår när jag drog med honom på en modevisning som Shanghais motsvarighet till Beckmans anordnade. Fashionkineser o kreativa trendiga kineser så långt ögat kunde nå! Dom finns, o dom är skarpa! :)

March 15, 2007 5:17 AM  
Blogger Peter said...

discodan!: Exakt! Han är enormt mycket stilikon. Har inte en aning om det går att streama programmet men det skulle kunna gå.

Och bra att du låter Alex käka hattar... ;)

March 15, 2007 1:31 PM  

Post a Comment

<< Home