Thursday, June 22, 2006

Allianz Arena

Det är ett monster till arena. Nog den bästa arena jag varit på i hela mitt liv. Schweizarna Herzog & de Meuron har ritat den och den ligger som nån slags ufo mitt ute i ingenstans utmed motorvägen in till München. Man ser helt sjukt bra var man än befinner sig och även om det kommer att vara ungefär en miljard tyskar och inte fullt lika många svenskar på plats på midsommardagen kommer det att vara helt jävla magiskt.

66 000 platser plus en helt galen VIP-avdelning med ett innertak som ser ut som en greve-ost i guld typ. Anskrämligt, så klart, men är det gratis så är det... Hela skiten är uppbyggd med några slags celler som man lysa upp i olika färger beroende på vilket lag som lirar... Och så finns det massa annat coolt high-tech som, om man råkar vara arkitekturintresserad, kan läsa om här.

Och. Eftersom jag antar att tyskarna är hemmalag så får Sverige bortaomklädningsrummet. Det är bra. För där finns en pool. Det gör det inte hos tyskarna.


För övrigt finns det en hel rad jävligt bra modebutiker i München. Grymt bra faktiskt. Gjorde av med en hel förmögenhet. Och det var inte jag som köpte Lederhosen. Promise. Så om man inte vill vara fotbollsklyshig och sitta och dricka Spaten, skrika vi är svenska fans allihopa finns alla möjligheter att styra upp garderoben. Eller också inte. Det är bara åttondelsfinal en gång vart fjärde år.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home