Monday, April 23, 2007

72 timmar Shanghai

Tillbaka. Vet inte riktigt var jag ska börja och hur jag ska beskriva livet i Shanghai. Andra, som bor där, gör det extremt mycket bättre. Dessutom bodde jag ju inte där. Jag spenderade mina 72 timmar i Shanghai på gatorna, i gränderna, i butikerna, hos små dumplingstillverkare, i lyxbarerna, hemma i folks förråd, i taxibilarna, i ett korsstygnsmuseeum och på nattklubbarna. Och då och då tre timmar på hotellet. Trött? En smula...

Det är verkligen en helt galen stad. Och jag har förmodligen bara upplevt en promille av vad den egentligen har att erbjuda, men shit vad coolt Shanghai är. Och vilka sköna människor. Förvisso är det ju Lost in Translation och kulturkrockar all over the place men det är väldigt roligt. Till exempel när man får fotmassage av en grymt vacker kinesiska som flirtar hur mycket som helst och som vi inte riktigt fattade om hon undrade om "are you american" eller "are you married"... Samtidigt som det i bakgrunden spelas nån slags euroslagdänga på kinesiska med refrängen "You are my sexy baby hoe". Mycket udda. Eller när man försöker få hjälp av servitriserna på en krog och det krävs 6 stycken för att förklara var på kartan deras egen restaurang ligger för att vi ska veta vart vi vill ha taxin. Eller man ska säga till taxichaffören vart man ska och det enda han kan på engelska på "karaoke". Xie Xie!

Shoppingen (om man är snubbe) var skittrist. Tyvärr. Om man inte är sugen på att köpa loggoväskor från Louis Vuitton eller Rolexklockor med "best quality" vilket jag ju inte direkt var. Men hittade ändå lite små designerbutiker med små obskyra t-shirtlables, vintage-trainers och betonggolv där man kan skejta. Och det är ju alltid trevligt. Men det blev inte så mycket shoppat. Till mig... Däremot har jag gått typ 8 timmar om dan så jag har sett allt från bröllop, trevåningskorsningar och tanter som köper levande hönor till folk som cyklar i världens sämsta luft, sångtävlingar och en ultrabrutal misshandel, mitt på dan.

Och hus med miljoner våningar. Och hus som rivs för att ge plats till nya. Det revs två hus utanför vårt hotell medan vi var där och det dyker med all sannolikhet upp nya skyskrapor på samma plats inom ett år. Och tåg till flygplatsen i 431 km/h förbi risfält. Det är helt ofantliga kontraster. Och det är det som gör det så otroligt coolt. Från dåtid till nutid exakt samtidigt.

Om det är kö för att komma in på H&M? Självklart!

20 Comments:

Blogger Lina said...

okej...jag åker på söndag! jag ska bo på 27:e våningen i ngn svitlgh..daniels kontor ligger på 40:e våningen och det är kö varje morgon till hissen.,...vad jag förstått var ni på samma klubb i lördags...eller du kanske inte var där...de hade iaf varit på en klubb där det var "400 svenskar från ngn arkitektbyrå"...fatta vad bisarr om det var så att ni var på samma ställe..i shanghai lixom..eh. jaja..jag ser fram emot det som fan. ska äta massa mat och handla massa billigt tjafs o framförallt njuta av att gå omkring på gatan o vara så jvla ordinary...svart hår o platt profil lär ju inte direkt turn heads.,..haha

April 23, 2007 8:57 PM  
Blogger Peter said...

lina: Fan, vad sjukt. Jag var absolut en av de 400 svenskarna från någon arkitektbyrå. Det är ju helt vrickat. Bra att du åker dit. Det är en helt koko stad. Fast på ett bra sätt. Du kommer gilla det som fan. Och förmodligen hitta hur mycket som helst att köpa. En del av tjejerna hos oss köpte hur mycket som helst, både äkta och mindre äkta grejer. Mycket som var hur snyggt som helst. Och sant du lär nog inte vända huvuden lika mycket som jag gjorde i vissa områden. Ett tag var jag den enda ickeasiaten på kvarter. Och det är helt sjukt att jag och D var på samma ställe. Det är där och Spy bar. ;)

April 23, 2007 9:20 PM  
Blogger Lina said...

maila över gator...you must! do it! :=)

April 23, 2007 10:46 PM  
Blogger Alexander Andersson said...

Kul att du tyckte om Shanghai!
Kontrasterna är en stor del av charmen med Kina.
Lite tråkigt att du tog med det fina vädret hem till Sverige, nu är det mulet och småkallt igen :(

April 24, 2007 2:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Shit, är du redan tillbaka?
My gosh, jetlaggen måste vara helt sjuk om man bara är här ett par dagar!

Grymt collage, det var cleana bilder.
Berätta lite mer om ställena du var på då, mkt möjligt att man missat något najs spot. ;)

Hittade du designerkineserna som du så gärna ville hänga med då?

April 24, 2007 6:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Waow! Shit. Det kändes som om man var där när jag läste detta. Jag gillar, jag gillar! Vi måste ta och styra upp oss när jag är tillbaka hemma, och Lina för den delen. Au revoir!

April 24, 2007 10:31 AM  
Blogger Peter said...

lina: Gator kommer!

alexander: Ja, det var en helt fantastisk stad. Vi hann ju förmodligen bara se superlite även om vi hade ett galet tempo. Hade velat ha några dar till. Minst.

discodan. Skämta inte. Jag är helt väck. Sov ju dessutom typ ingenting när vi var där och har slutinlämning nu. Om piller hade varit sunt och lagligt hade jag knaprat som en galning.

På Dragon Club och Volar fanns en del sköna kineser. Och världens coolaste dj på Park 97. Sen var vi på Bar Rouge, Tmsk och lite ställen som jag inte kommer ihåg. Dragon Club gillade jag. Framför allt männen som hade som enda uppgift att se till att vi var tysta på vägen till klubben...

Sicilia: Tack! Bra att du gillar. Bra bra. Och japp, så fort du (och Lina) är hemma styr upp vi upp nåt. Ha det fantastiskt. Ses.

April 24, 2007 10:54 AM  
Blogger Smartasmia said...

Ahhh..välkommen hem igen farbror P! Vi har saknat dina inlägg här:-) Kul rapport från Shanghai..och skönt att höra att du inte blev helt shanghaiad:-) tjipp

April 24, 2007 11:42 AM  
Blogger Sessan said...

Shanghai sounds cool! Jag vill me dit. På torsdag kommer Kåre hit, och Nono. Ska ni inte ta och pallra er ner då också?

Rally

April 24, 2007 12:17 PM  
Blogger B Ekroth said...

Diggar bildcollaget. Ser fram emot den muntliga versionen också.

April 24, 2007 1:37 PM  
Blogger B Ekroth said...

På nåt sätt kan jag få in mitt riktiga namn här. Antagligen för att jag har gmail... Bara så att du inte blir orolig och undrar vilken Ben som skriver. Det finns ju 16-åriga Katedralskoleelever också.

April 24, 2007 1:38 PM  
Blogger Peter said...

smartasmia: Tack! Jag blev nästan shanghaiad. Inne bakom nån slags lönndörr bland en miljard Pradaväskor. Men de släppte ut mig till slut. Trots att jag inte handlade...

sessan: Vadå, är det nån som fyller år eller? ;)

benno: Du ska få så mycket muntlig presentation att du kommer att be om nåd. Och det var ju helt omöjligt att välja bilder. Har ett helt minneskort fullt av korsningar, barer och glada kineser. Och en och annan drinkdrickande kollega.

April 24, 2007 4:40 PM  
Blogger Kerstin said...

Men shiiiit. Jag visste inte att du skulle ut och resa. Och till Shanghai av alla coola ställen. Jag har aldrig varit där men jag har varit i andra asiatiska storstäder. Det är VERKLIGEN någonting visst med dem.JAg älskar atmosfären, maten, folket - jag allting.

April 25, 2007 7:40 AM  
Blogger Annie - PD said...

Men åh så coolt det låter. Jag måste dit snart.

April 25, 2007 2:18 PM  
Blogger Peter said...

kerstin: Alltså, jag var ju inte så borta så länge, så det är ju inte så konstigt att du missade det. Men det är en helt magisk atmosfär. Och helt sjukt mycket människor.

annie: Ja, det var coolt som tusan. Och du måste dit. Fast först måste du åka på bröllopsresa!

April 25, 2007 3:20 PM  
Blogger sara said...

Låter ultrafräsigt! Nästa gång (när jag följer med)åker vi till Tokyo o sjunger karaoke o åker svarttaxi. Det vill jag göra.

April 25, 2007 8:34 PM  
Blogger a spoonful of mint said...

Jäklarn vad intensivt. Du måste vara helt snurrig nu, eller kanske till och med koko?

April 25, 2007 9:49 PM  
Blogger Peter said...

niceone: Nästa gång tar vi (du och jag) absolut Tokyo. Ser fram emot det. Eller får du följa med till New York i juni. Och du har ju värsta rösten så karaoken kan ju gå hur bra som helst. Liksom svarttaxin!

yeh-yeh girl: Våra studieresor brukar i vanliga fall vara intensiva. Den här var nästan over the top. Och det blir ju inte bättre av att man inte sover på nätterna. Men jag är ju inte där särskilt ofta så man får ju passa på.

April 25, 2007 10:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

åhhhh, så avundsjuk

om en månad är jag där :)

www.siyansblog.blogspot.com
(min shanghai livstilsblogg)

May 06, 2007 3:30 AM  
Blogger Balloonfighter said...

Jag åker till Shanghai 27/12. Jag ser sjukt mycket fram emot det.

December 04, 2007 4:02 PM  

Post a Comment

<< Home