Friday, October 13, 2006

Min köpenhamnstripp.

Gick upp jättejättetidigt. Åt den godaste flygplansfrukosten jag käkat ever. Jättegott bröd, makalös müsli och till och med kaffe som var okej. Och en pilot som landade som om landningsbanan var gjord av sockervadd.

Åkte tåget in till köpenhamn med något som närmast kan beskrivas som två franska fotomodeller. Långa, smala, trötta och unga. Men väldigt väldigt vackra. Gick igenom en morgondisigt Köpenhamn och jag och Ann bestämde att vi inte skulle köpa något innan mötet så vi fönstershoppade mest och kollade på människor. Tog en latte på nåt skönt ställe och vandrade sedan ner mot Nyhavn där vårt danska kontor ligger.

Började med lunch (eller frokost som det heter i danmark) och sedan gick vi runt och hälsade på alla kollegorna. Alla log och skickade så mycket värme att det var ett skämt. Sen kom Stine och Signe. Deras formgivare från Naestved. Snälla. Men tomtar. Tyvärr. För jag ville ju ha shoppingtips. Men vi hade ett jättebra möte och de gillade våra grejer. Och jag gillade deras grejer. Sen kom köpenhamnsbossen, som var helt fantastisk. Entusiasmerande som bara den och med exakt samma inställning till grafisk form som jag. Och som beskrev grejer som "Hold keft man, vad flott".

Efter ett tag gick han ut en sväng från mötet och kom sen tillbaka. Hade möte en halvtimme till. Sen säger han. Nu går vi ut och tar ett glas champagne. Okej, han skämtar förstås. Men nej. På ett stort bord stod flaskor framdukade och han höll ett litet tal som sa att han bara ville passa på att fira att svenskarna är på besök och de som inte pratat med någon svensk ännu, kan ju passa på nu. Och så kan vi passa på att visa det nya brevpappret. Skål och til lycke! Och alla log och skickade ännu mer kärlek. Vrickat. Men underbart.

Sen gick vi ut på stan. Till alla de roliga butikerna jag visste om. Allt från Marlene Birger, Day och Bruuns Bazaar till Stig P och Brints Sko på Kronprinsensgade. Ramlade in i preppningen av invigningsfesten på en helt nyöppnad butik, som öppnar idag, och sedan vidare till Zara (där Ann köpte den coolaste av coola klänningar), Mats Norgaard osv osv osv. Och så köpte jag en cashmerehalsduk från Burberry. Som är mjuk som en dröm. Men inte i de klassiska burberryfärgerna vilket jag vägrar. Och förmodligen så mycket kopia som det kan bli. Men det struntar jag i för den är jättevarm och jättesnygg. Sen en öl på någon slags bakgata och tåget tillbaka till Kastrup som fick stanna för att tågföraren skulle gå ut och fånga en svan (fråga inte...) och sen planet tillbaka till Stockholm. Ungefär så...

Och snart ska jag iväg och dricka mer champagne för jag ska iväg till premiärvisningen av en film som en av mina vänner regisserat. Sen kanske till Ugglan och kolla på Frida Hyvönen. Men förmodligen hem till en säng som jag längtat till sen jag gick upp idag.

Hoppas ni har det bra mina vänner...

14 Comments:

Blogger Johan B said...

Mina köpenhamnsresor:

1. Landa 0820
2. Till kundkontoret som ligger utanför stan
3. Möten från 0900.
4. Lunch i urtrist personalmatsal
5. Fortsatta möten eller dokumentation
6. Till hotellet vid 18
7. Käka i stan (om man råkar har en bekant där just då). Annars runtresande handlarmiddag på hotellet.
8. Repetera 3-5.
9. Res hem.
10. Dö

APC i morgon!

October 13, 2006 4:23 PM  
Blogger Peter said...

Johan... Du är värd nåt mycket mycket bättre. Men jag är övertygad om att min nästa köpenhamnstripp slutar med jag får gängstryk av några pundande grönländare bara för att jag hade så trevligt den här resan. Och japp, A.P.C. imorgon!

October 13, 2006 4:51 PM  
Blogger Lina said...

det blir jag glad av att läsa. underbart inlägg!

October 13, 2006 5:12 PM  
Blogger Peter said...

Tack, Lina. Tack! Hoppas din fredagkväll är grym! Själv har jag precis kommit hem från en alldeles lagom lång premiär. 7 minuter film. 2 timmar premiärfest. Perfekt!

October 13, 2006 10:05 PM  
Blogger Johan B said...

Well, det är inte så att jag lider. I alla fall inte ekonomiskt. Men själsligt dör jag en gnutta varje morgon. :)

October 14, 2006 12:03 PM  
Blogger Lina said...

blev det ngt på APC idag? orkade inte ta oss dit. slölina.

October 14, 2006 4:05 PM  
Blogger Peter said...

Jag orkade inte heller. M.I.A var där, men hon köpte inget. Hon gillade vad hon såg dock. Förresten, Lina, är det nästa lördag fluokids är hos clitspit på spy bar?

October 14, 2006 4:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

ja.. det är bra men är grymmt seg ;) Hoppas du har de bra! God helg på dig förresten.

October 14, 2006 5:22 PM  
Blogger Supernatural said...

I don't understand what do you write because I'm Belgian. But I would like to know where do you take this photographs,they are really beautiful.

October 14, 2006 6:44 PM  
Blogger Lina said...

peter: ja det är det. det ska bli kul! kommer du?

October 15, 2006 11:37 AM  
Blogger Peter said...

Ida: Bra, men rätt segt här också.

Supernatural: You haven't missed anything ;). The pictures are from Copenhagen. From the inner city and Nyhavn. The interiors are from our Copenhagen office.

Lina: Japp, det är tanken!

October 15, 2006 11:45 AM  
Blogger Lina said...

lovely...då synes vi då definitivt.

October 15, 2006 12:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken kanondag!

October 15, 2006 2:00 PM  
Blogger Peter said...

Lina: Absolut!

Ida: Som fan.

October 15, 2006 2:52 PM  

Post a Comment

<< Home