Sunday, October 15, 2006

Focus de Luxe!

Åhhh! Jag älskar de här besticken. Hade inte en aning om vad det var för några första gången jag såg dem men jag visste direkt att jag var tvungen att ha just dem och inga andra. Vet inte hur många second handbutiker jag traskat igenom för att hitta tillräckligt många, tillräckligt snygga och tillräckligt fräscha exemplar. Den här är nog de snyggaste bestick som någonsin gjorts. Möjligtvis med undantag av Sigurd Perssons Servus-serie som också skapades för H55.

Besticken på bilden är naturligtvis Focus de Luxe från Gense och designades 1955 av Folke Arström inför utställningen H55 i Helsingborg. Och som nu relanserats i en limiterad upplaga. Så om ni inte redan äger en uppsättning fruktansvärt snygga bestick så kan ni slå till. 995 kronor för 12 delar. Kalaspris om ni frågar mig. Kanske bryr ni er inte om vilka bestick ni har hemma och kanske är ni inte lika sjukt petiga som jag när det gäller det här, men är ni det, så köp för guds skull, köp!

Finns att köpa här.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du skriver alltid om väldigt roliga saker på din blogg. Fortsätt så!

October 16, 2006 9:35 AM  
Blogger Johan B said...

Jag så de i DN i helgen och fick, så klart, ett vansinnigt habegär. Har tröttnat på mina IKEA. De passar liksom inte ihop med mitt matbord i ek och teakfaner. Det gör de här.

October 16, 2006 10:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Johan: Är matbord i ek fortfarande ok? Är ute och spanar efter att ha slängt hela möblemanget i flytten...

October 16, 2006 10:53 AM  
Blogger Peter said...

Kajsa B: Tack, du är snäll...

Johan B: Ja, vad kan jag säga. Det blir inte snyggare än så här. Go Buy!

Ben: Bra där, Ben. Klart ni ska ha nytt. Jag behöver äta ståndsmässigt när jag kommer på besök ;)

October 16, 2006 11:31 AM  
Blogger Johan B said...

Well, jag är en sucker för femtitalet i Danmark så min lägenhet ser en aning daterad ut. Så som jag vill. Men alla synliga delar är i teakfaner. Det gick dessutom inte att mostå med tanke på prisnedsättningen.

Det kan beskådas här:

http://www.tomelilla.nu/arderup/bilder/vymatbord2.jpg

Längst ned till vänster. Tre iläggsskivor ingick = 14 personer kan sitta och jag fick det för 1800. Och då hade det kostat 8000. Behöver jag säga att det är arkitektritat av en dansk.

October 16, 2006 12:23 PM  
Blogger Lina said...

de är skitsnygga. om jag inte minns fel har min mormor något liknande på lager någonstans. ska genast kolla så fort jag kommer t småland.

October 16, 2006 2:49 PM  
Blogger Peter said...

Johan: Snyggt. Och larvigt bra pris. Och funkar ju klockrent till besticken... ;)

Lina: Kolla. Själv har jag länsat farmors kök.

October 16, 2006 4:02 PM  
Blogger rosa fluff said...

Jag har redan spetsat in mig på dom där. Mig behöver du inte övertala. Dom kommer att matcha mina "swedish grace" tallrikar som smäcken!

October 16, 2006 7:59 PM  
Blogger Peter said...

Rosa: Bra. Visste väl var jag hade dig! Var aldrig ens orolig...

October 16, 2006 8:54 PM  

Post a Comment

<< Home