Tuesday, January 08, 2008

Z som i Ziggy

Utmanad var det. Av Lina som i sin tur var utmanad av Annika M. Musikjakt. Och eftersom jag fick den stora äran att fixa en grym artist på bokstaven Z så är det ju bara att sätta igång. För det måste ju finnas hur många floor fillers av artister på Z som helst ju... Inte. Fan, Lina. Får man använda efternamn? Zetterlund Monica? Z-Jay? Hell, jag kan till och med kasta in Zelmerlöv Måns...

Men okej... Zero 7 finns ju. Och ZZ Top! Har man gjort en sån brottarhit, och lika finfin video, som Sharp Dressed Man borde man ju vara ett självklart val på den här bloggen, n'est pas?

Men nej. Jag kör på Ziggy. Inte Marley (fan är det bara jag som känner att det börjar bli röda tråden med Pekka Heino av det här jävla resonemanget...) utan Stardust. Ziggy Stardust. Han är väl kanske inte egentligen en artist per se utan mer ett alter ego, men han är i alla fall min Z. Dessutom fyller han år idag, David Bowie. Och min kusin Frida också ju förresten! Grattis!


Ziggy Stardust and the Spiders from Mars - Starman

Och så var det ju det där med att skicka vidare utmaningen. Eftersom man skulle kunna hävda att Z är sista bokstaven i alfabetet (om man är engelskspråkig) så är det ju slut nu. Men då missar vi ju Å. Och det borde ju finnas hits av artister som börjar på Å väl. Så. Linda K, Sara, Mia och Yeh-Yeh girl. Ni får bestämma om Z är sista bokstaven eller om det finns fler. Finns det inte fler är ni skyldiga mig en drink!

19 Comments:

Blogger Linda K said...

å, det var ju en lätt utmaning... :S

January 09, 2008 7:30 AM  
Blogger Smartasmia said...

Sisådärja. Du får gärna en drink ändå. Bah:-)

January 09, 2008 8:29 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åsa Jinder? Med en nyckelharpa är man aldrig naken, som vi riksspelmän brukar säga.

January 09, 2008 9:44 AM  
Blogger Peter said...

linda k: Ja, jag tänkte att du lär ju leverera!

smartasmia: Inte ge upp redan... Du har ju koll, jag vet ju det.

ben: Och du ger fan i att hjälpa tjejerna, naken eller inte!

January 09, 2008 10:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sorry, men jag är så förtjust i Fredrik Virtanens gamla flickvänner.

January 09, 2008 11:13 AM  
Blogger Peter said...

Va? Har de varit tillsammans? Jag trodde hon var typ Roger Pontare...

January 09, 2008 12:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jojo. Virtanen har ett MÖRKT förflutet. Som alla kvällstidningsmänniskor, kommer ju även han från en liten håla. Sen kom han till storstan, fick bra lön och köpte sig koll.

January 09, 2008 12:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jäkla Lina. Hon gav mig Z också! Så du var inte ensam om att sitta och klia dig i huvudet. Jag ska kasta upp min del av utmaningen idag på bloggen. Då jäklar. Zzzzzz

January 09, 2008 1:31 PM  
Blogger Peter said...

ben: Ja, det där mörkret känner vi ju till. Tur att vi i alla fall inte behöver köpa koll, hehe...

kajsa: Jag vet. Ska prata allvar med Lina nästa gång vi ses! Man delar ju inte ut Z hur som helst...

January 09, 2008 5:16 PM  
Blogger sara said...

Å. ÅH! Hade inte Ben kommit och förstört allt så hade jag ju tagit Åsa Jinder, solklart. Men nu förstörde ju han det. Så jag tog en annan på Å.

January 09, 2008 8:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Äh, Niceone, du hade ju inte Åsa Jinder på gång. Säger du bara;-) Eller så är riksspelmän det nya svarta... Hmmm. Jag borde ha en blogg och vara med i spelet.

January 09, 2008 8:37 PM  
Blogger Peter said...

niceone: Nej, du tog en på F! Men texten var ju vacker som en dröm så jag är mer än nöjd.

January 09, 2008 8:37 PM  
Blogger Peter said...

ben: Såklart hon inte hade tagit Åsa Jinder! Förresten borde du ha en blogg liggandes nånstans efter Action Biker-konserten. Tror du startade en där under kvällen från din mobil. Kolla!

January 09, 2008 8:39 PM  
Blogger sara said...

ben: I mina unga år var jag en hejare på gammeldans, tro det eller ej. I Trosa var det the shit runt -88. Spelmän och gammeldans.

peter: Åkerström börjar väl iaf på Å, mongo. Du är skyldig mig en drink.

January 09, 2008 8:59 PM  
Blogger Peter said...

Fine! Lovar att bjuda på en drink. Det var ju inte direkt igår...

January 09, 2008 10:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack tack tack du! Nu känner jag mig sjukt mäktig som kan köra bil. SJÄLV! Förrutom att det kommer att kännas som om jag gör något högst olagligt. Liksom.. blott lilla jag i en jäkla bil. uj uj. Jag ska köra in till Åre idag på min premiärtur. För det räknas väl inte riiiktigt som mord om man råkar meja ned en turist?

January 10, 2008 12:53 PM  
Blogger Peter said...

kajsa: Nej, för fan, bara kör på. Åre är ju ditt ju. Det kommer gå alldeles utmärkt, glöm inte växla ner bara. ;)

January 10, 2008 8:51 PM  
Blogger a spoonful of mint said...

Oj, var har jag varit, jag är ju utmanad.

January 13, 2008 8:50 PM  
Blogger Peter said...

yeh-yeh girl: Du har ju köpt sneakers. Och är med andra ord väldigt ursäktad!

January 15, 2008 9:47 AM  

Post a Comment

<< Home