Monday, July 09, 2007

New York - Restauranger och barer

Okej, sista New York. Sen ska jag prata om nåt annat. Hoppas jag. Det finns ganska mycket att äta där borta också. Och dricka. Vi åt och drack ganska mycket. Och som vanligt nästan alltid när vi var så hungriga att vi höll på att svimma. Men då och då gick vi faktiskt dit vi hade planerat. Till exempel gick vi hit. Och ni som kan ert New York märker ju ganska snabbt att vi oftast, med väldigt få undantag, käkade söder om 14e gatan.

1. Epistrophy. Mott Streeet. Liten vinbar och vårt lilla stamhak precis där vi bodde. Grymt soft stämning med fashionfolk från de närliggande små butikerna.

2. Public. Elisabeth Street. Fantastisk restaurang med grym brunch och ännu snyggare lokal.

3. Schiller's Liquor Bar. Rivington Street. Ett av de absolut bästa ställena på Rivington Street och på hela Lower East Side. Snyggt som fan och med originalkaklet kvar från när det var apotek.

4. Happy Ending. Hemligaste baren på Lower East Side. Det tog ett tag innan vi hittade den för den ligger insprängd mitt i kineskvarteren utan skylt. Och det är ett väldigt udda ställe. Har inte riktigt kommit på vad det är för ställe.

5. Peasant och stället bredvid. Elisabeth Street. Se Epistrophy.

6. Ye Waverly Inn. Gode tid vilken restaurang. I slutet (eller början) av Waverly Place i ett litet hörn med uteservering på gården och vid entrén. Sommar-New York!

7. Morandi. I andra delen av Waverly Place. För drinkarna.

8. Pastis. Meat Packing District. Håller fortfarande hög klass, säger de som varit där tidigare...

9. Umi Sushi. Grym liten oansenlig japan på East 31th. Bästa Yaki Udon jag käkat på länge.

10. Bar Martignetti. Broome Street. The Hamptons i New York. Av nån outgrundlig anledning hamnade vi där ganska sent på 4th of July. Som slutade ännu senare eftersom jag av nån ännu konstigare anledning blev hittad av en snubbe som sålt sitt nördiga it-företag och var "too rich to even care" och som tyckte att jag och M.I.A självklart skulle dricka gratis hela kvällen och därefter släppas in i nån slags vip-svartklubb. Mycket udda. Bra mat men lite för mycket tennisveckan i Båstad.

Och som avslutning. Eftersom det mesta var stängt på 4th of July drog vi ner till Coney Island. Var vi inte visste var att det var dagen för typ VM i korvätning typ. USA tog tillbaka "the Mustard Belt" från Japan som haft det de senaste 5 åren eftersom Joey Chestnut käkade 66 korvar med bröd på 12 minuter. Only in America, folks. Only in America.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vilken sammanställning. Måste jag spara, jag ska dit i september

July 09, 2007 11:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken bra guide!

July 10, 2007 9:37 AM  
Blogger Sessan said...

inte så sugen på en korvmoja?

men åh, allt jag kunde tänka på var att ni väl fick ut en massa stålar från flygbolaget att handla kläder för?! Och mest av allt tänkte jag på att jag glömde beställa böcker från Barnes & Noble... suck. Men ack vilken bra guide du gjort Brollan. Gött mos ;)

Ses på Öland på fredag!

//Rally

July 10, 2007 8:57 PM  
Blogger Kerstin said...

Du får mig att längta utav bara helvete till NYC. Tror jag måste dit en sväng till sensommar/hösten.

July 11, 2007 2:06 PM  
Blogger Peter said...

joakim: Tack. Skulle med glädje åka dit i september också. Kanske om Virgin är snälla...

miashopping: Tack, snälla! Allt bra?

sessan: Får se hur mycket pengar det blir. Nog inte jättemycket. Men Mia klistrar kvitton just nu. Japp, ses på fredag!

kerstin: Do it, girl! Vill också tillbaka. Gärna så fort som möjligt.

July 11, 2007 2:48 PM  

Post a Comment

<< Home