Monday, July 09, 2007

New York - Shopping

Jag brukar vara riktigt jävla usel på att köpa kläder när jag är utomlands. Det spelar ingen roll om jag varit i London, Paris eller Barcelona, jag kommer hem med bara ett par shorts eller en väska eller nåt i den stilen.

New York är nåt helt annat. Nu hade jag ju förvisso bara ett par adidastrainers, ett par jeans och en skjorta. Och det håller ju inte för sju dagar och lika många nätter.
Och jag tänker inte räkna upp allt jag köpt, men ni fattar ju själva. 7 par strumpor, 7 par boxershorts, 7 t-shirtar, skjortor, sandaler, allt som finns i en neccesär, kameraladdare, mobilladare, osv osv osv. Och samma gällde såklart för M.I.A. Trosor, smink, klänningar, byxdressar, koftor, toppar och skor, skor, skor.

Så ni får helt enkelt några ställen, eller gator, utan inbördes rangordning jag alltid ever kommer att återkomma till och inte hade klarat mig utan.


1. Uniqlo. Tack gode gud för Uniqlo. Den första butik vi gick in i, eftersom den ligger i nere vårt hood. Uniqlo är ju som American Apparel så ni fattar utbudet. Fast med lite mindre Terry Richardson-stylade modeller. Tills de nyss gjorde en bok med just Terry Richardson. Den enskilda butik som vi spenderade mest dollars i.

2. American Apparel. Ja, ni vet ju vad deras utbud består av.

3. Bleecker Street. Den skönaste gatan i hela New York. Typ. Tillsammans med Waverly Pl. Bra hela vägen från Greenwich Village upp till West Village.


4. Elisabeth Street och Mott Street. Hemma. Vi behövde bara gå 50 meter norrut för att befinna oss i Nolita med allt vad det innebär. Grymt mycket bra små designerbutiker, vintageställen som Ressurection och lika sköna barer och restauranger.


5. Barneys. What can I say... Hittar man en helt fantastisk Burberry-skjorta för 290 dollars så gör man ju. Och den enda butik i New York som förutom alla de jättestora designersarna säljer Minimarket-kläder. Lyckas man hitta en liten södermalmslabel så har man koll på ganska mycket.

6. Och om man vill åka till Williamsburg kan man ju alltid gå in i Buffalo Exchange och Ylli på Driggs Avenue. Den första en riktigt bra second hand-affär och den andra en liten designerbutik som drivs av en före detta fashioncoordinator från Bergdorf Goodman eller vad det nu var...


7. Strands Bookstore i alla ära men McNally Robinson på Princ Street har öppet hur länge som helst och det är skönt med en bokaffär som säger "Ja, men sätt dig och läs igenom de första sidorna och se om du gillar den..."


8. Apple Store. En iphone är alltid en iphone. Köpte ingen dock men den var väldigt trevlig.


9. Molton Brown på Spring Street. Hudkrämer to die for.


10. Canal Street. Jag hatar Canal Street. Mest för att alla är så jävla jobbiga. Jag gillade inte kopior i Shanghai och jag gillar inte kopior i New York. Förutom när det kommer till mobil- och kameraladdare. 15 dollars i stället för 125 i midtown. Men förhoppningsvis behöver jag aldrig handla där igen.

Ja och så förstås hela Soho, Fifth Avenue, Madison Avenue, East Village, Lower East Side osv osv osv...

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

j"I wan't to wake up in the city that never streets", nu vill jag verkligen till stora äpplet!

July 29, 2007 9:26 PM  
Blogger Peter said...

lisa: Åk dit. Nu. Direkt. Och jag vill verkligen verkligen tillbaka. Så fort det bara går!

July 30, 2007 9:33 AM  

Post a Comment

<< Home