Monday, May 21, 2007

Beckmans 2007

Det här var roligt. Beckmansvisningen, alltså. På Berns dessutom, vilket var enormt skönt för det där lilla rummet på skolan där de haft visningarna de senanste 4 åren var mer lovligt befriat från luft.

Det var en jättebra visning. Och det var väldigt skönt att se så varierade kollektioner. Tänker inte beskriva allihop men kan ju konstatera att det var en kavalkad av material, skärningar och olika stilar. Bomull, lack, siden, skinn (ganska mycket skinn faktiskt), rå linne, plast, nylon och en persienn!

Tight, extremt kroppsnära, baggy, plisserat, dramatiska skärningar, kortkort, ballongformat, överdimensionerat. Och fullt av begåvade detaljer och grafiska mönster.
Och roligt att se att två av studenterna i alla fall gjorde killkollektioner.

Mycket var jättebra. Bäst gillade jag nog Jennifer Blom. En fantastisk kollektion med draperade, plisserade, skira tyger. Och Charlotte de Besche ganska enkla plagg men med roliga skärningar. Och förstås Nicole Janotas finfina klänningar. Och så gjorde Sofia-Li Gustafsson en väldigt trevlig killkollektion som jag vill se betydligt mer av.


Om jag får bestämma kommer årets avgångselever nog att klara sig alldeles utmärkt. Jag vill i alla fall se mer.

5 Comments:

Blogger Annie - PD said...

Ah - vad skoj!!
(Jag tror jag är lite senil för jag glömde helt bort Beckmans visning... :| )

May 22, 2007 9:00 AM  
Blogger Smartasmia said...

Kul rapport därifrån och det verkar ha varit en hel del intressanta kollektioner. Tänkte ta mig förbi utställningen ngn dag. Gick Beckmans visning i ett lufttomt rum på skolan för läänge sen (läs -94):-)

May 22, 2007 9:50 AM  
Blogger Peter said...

annie: Ja, det var det. Det var en jättebra visning. Och det var första gången de visade på Berns så det kanske inte är så konstigt att du glömde den.

smartasmia: Det var mycket snyggt. Och en del plastpåsar. Precis som det ska vara. Och har du gått visning utan luft och varma strålkastare hade du gillat Berns mer än skolan...

May 22, 2007 8:55 PM  
Blogger a spoonful of mint said...

Attans att jag missade det!

May 22, 2007 10:48 PM  
Blogger Peter said...

yeh-yeh girl: Ja, det var mycket snyggt. Men du kan säkert se kläderna på Nybrogatan om du ska kolla in resten av utställningen.

May 24, 2007 9:21 AM  

Post a Comment

<< Home