Friday, October 19, 2007

Inte alls jag.

Jag undrar en grej. Varför, nej låt mig förtydliga, varför i helvete vill våra största morgontidningar ha en egen motsvarighet till SJs kupé? Småmysiga texter av förtjusta journalister som får träffa Mads Mikkelsen, Joe Labero eller Charlotte Perelli och allt vad de nu kan tänkas heta. I en avslappnad miljö över en kopp te. Grönt te. I en mysig skärgårdsdoktornpolo.

Eller Charlotte kanske inte har fått vara med ännu. De sparar förmodligen henne till ett skönt hemma hos-reportage där hon fixar julkäk hemma i Hovmantorp. Eller så får hon vara gästreporter och åker på spa. Mat, mode, skönhet, shopping. Och resor och relationer. Jag vet inte jag...

Visst, det har blivit lite bättre sen första numret med det är fortfarande plottrigt redigerat och jag vet fan inte vad som hände med föryngringen och den där utlovade kvalitetshöjda bildjournalistiken. Även om den funkar betydligt bättre. Och svenskans Min helg är ju exakt samma format, rent innehållsmässigt. Fast i påstan-format. Fast de redan hade en grym K-del.

Förmodligen är det ett smart drag rent annonsmässigt. Eller det är klart att det är. Ju fler artiklar om tryffelhundar och systrarna Elvestedt desto fler lifestyle-annonsörer som säljer äkta italiensk olivolja och nygårdsanna-kläder.

Och med tanke på mitt förra inlägg är jag ju förmodligen dessutom målgrupp. Ja ja... Jag går väl och hämtar kaffe då.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

säkert ett poppis inlägg hos dina läsare he he he

October 19, 2007 11:24 AM  
Blogger Peter said...

anonymous: Poppis är det helt säkert. Jag har världens bästa läsare så jag är helt lugn!

October 19, 2007 2:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Håller med. Tjockare helgbilaga men fan så mycket tunnare innehållsmässigt..enda positiva är väl att det blir mer tid för annat på söndagar.

October 19, 2007 6:50 PM  
Blogger Linda K said...

du nämner mads, det hedrar dej.

October 19, 2007 7:49 PM  
Blogger Peter said...

martin: Exakt. Idag var den visserligen en smula bättre men vidhåller fortfarande att det blir förmycket kvällstidningarnas helgbilaga och nyhetsmorgon söndag.

linda k: Japp, och jag tänkte på dig när jag gjorde det!

October 21, 2007 6:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det var väl så att Månadsjournalen lades ner för nåt år sen. Helt plötsligt fanns det många arbetslösa tanter i stan. Vad gjorde pappa Bonnier? Jodå, gav dem jobb på en söndagsbilaga i DN.

Men hela trenden är ju åt helvete. Folk sitter i sina Skärgårdsdoktorn-tröjor, lyssnar på Koop, dricker latte och bläddrar förstrött i SvD:s och DN:s sobril-tidningar. Inredningstidningar är ett opium för folket, tror jag Marx sa.

October 22, 2007 9:43 AM  
Blogger Peter said...

ben: He he. En generalsågning. Det gillar jag!

October 23, 2007 5:19 PM  

Post a Comment

<< Home